Elektrifikace dopravy je jedním z nezbytných kroků při řešení problémů, které přináší současná klimatická změna. Přední světové energetické a technologické společnosti působící v oblasti elektromobility se proto kromě výstavby infrastruktury stále více zaměřují i na budování dopravních koridorů, které majitelům elektrických aut umožní cestovat na vzdálenost mnoha tisíc kilometrů, i když současný průměrný dojezd osobních elektromobilů na jedno nabití je jen okolo 400 kilometrů. 

Společnost Enel X, která je součástí italské globálně působící energetické skupiny, uvedla na sklonku minulého (2020) roku do provozu nejdelší stoprocentně elektrický dálkový koridor. Spojuje města Ushuaia na samém cípu Ohňové země v jižní Argentině a Ensenada na severu Mexika, nedaleko hranic s USA. Na trase dlouhé více než patnáct tisíc kilometrů a vedoucí přes jedenáct zemí, je 220 nabíjecích stanic. Enel má v současné době na světě přibližně 130 000 veřejných a soukromých dobíjecích stanic, spravuje služby o celkové kapacitě přes 6 GW a provozuje také 110 MW úložných kapacit.

Do budování „elektrických koridorů“ chce masivně investovat také španělský gigant Iberdrola. Koncem listopadu 2020 společnost ve spolupráci s automobilkou Porsche oznámila, že do roku 2022 vybudují ve Španělsku síť 35 prémiových nabíjecích stanic s nabíječkami o výkonech150 kW a 350 kW. Každá stanice bude mít šest až osm stojanů napájených 100 % zelenou energií z čistých zdrojů. Na hlavních dálnicích, veřejných silničních sítích, ve městech, ale i v domácnostech hodlá Iberdrola v příštích pěti letech za 150 milionů EUR instalovat dalších přibližně 150 000 dobíjecích míst s menšími jednotkovými výkony.

Do podpory elektromobility se vrhají i společnosti, které dosud neměly s energetikou nic společného. McDonald’s například už koncem loňského (2020) roku uvedl do provozu nabíječky na některých svých parkovištích v Itálii a do konce letošního roku chce mít na stovce svých italských parkovišť celkem 200 nabíjecích míst. Společnost zároveň oznámila, že zřídí stovky stanic rychlého nabíjení u svých dálničních provozoven rychlého občerstvení také ve Velké Británii a později i ve Španělsku, Švédsku a Nizozemsku. V České republice instaluje rychlodobíjecí stanice na parkovištích restaurací McDonalds společnost ČEZ, která má v zemi největší síť nabíječek. Celkově je v současnosti v ČR kolem tisícovky nabíjecích bodů, z toho je asi pět set veřejných dobíjecích stanic. Na jednu připadá zhruba deset elektrických aut, což je optimální poměr, který drží i země s rozvinutým nasazením elektrické trakce v dopravě. 

V Evropě je dnes v provozu přes 271 tisíc veřejných nabíjecích bodů, z toho zhruba desetina jsou rychlonabíječky s výkonem větším než 22 kW. Tento výkon ale už brzy zřejmě nebude zejména na „elektrických dálnicích“ stačit. Podle studie University of Applied Sciences v Amsterodamu, která loni na podzim zkoumala chování řidičů a vyhodnocovala data z nabíjecích stanic, roste především poptávka po nabíječkách nad 150 kW, protože teprve při těchto výkonech se čas strávený nabíjením na cestách zkracuje skutečně významně. 

S touto ambicí už vzniká ultrarychlá dálniční nabíjecí síť, která má spojit velká australská města. Místní společnost Evie Networks a americká EV Connect tvrdí, že nabídnou řidičům proces nabíjení podobný tomu, jako kdyby čerpali palivo do tradičního spalovacího motoru, protože jejich ultrarychlé nabíječky o výkonu 350 kW prý dokážou nabít elektromobil na dojezd až 350 kilometrů za pouhých 15 minut.

Podle nejnovější zprávy analytické společnosti Wood Mackenzie (WoodMac) bude do roku 2030
v Evropě nainstalováno 8,6 milionu veřejných i neveřejných nabíjecích bodů, 9,8 milionu jich bude v Číně a 10,8 milionu v Severní Americe. WoodMac očekává, že do roku 2030 se elektromobily celosvětově vyšplhají na 13,8 % prodejů nových vozidel. Zároveň ale odhaduje, že kvůli pandemii koronaviru se prodej elektromobilů se v roce 2020 oproti původní předpovědi snížil až o 43 %, což dočasně povede i ke snížení poptávky po nových nabíječkách. Plné zotavení trhu s elektrickými vozidly očekává WoodMac nejpozději v roce 2025. 

Zdroj: Hejl Servis