Dopravní podnik Ostrava (DPO) spustil ve Valchařské ulici nedaleko centra krajského města provoz nabíječky pro elektrobusy za více než 30 milionů korun. Tři rychlonabíjecí ramena dokážou autobusy nabít za šest až deset minut. Budou obsluhovat flotilu elektrobusů, které budou jezdit na linkách směřujících na Hlučínsko. Novinářům to řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Jedná se o největší elektromobilní projekt svého typu v České republice. Takové množství elektrobusů s průběžným dobíjením v jednotném uceleném systému nikde nejen v České republice nenajdete, ale ani v blízkém okolí,“ řekl Morys. Díky rychlému systému nabíjení podle něj mohou být elektrické autobusy v provozu prakticky neustále.

Ramena průběžného nabíjení budou autobusy nabíjet při každém jejich pobytu na konečné. „Umožní dát do plného provozu více než 15 elektrobusů, které spojí centrum Ostravy s Hlučínském, takže můžeme vyřadit zase z provozu ty méně ekologické vozy a v této části Ostravska provozovat elektromobilní městskou hromadnou dopravu v čistším provedení, které představují nejmodernější elektrobusy,“ řekl ředitel DPO.

Nabíjecí stanici za více než 21 milionů korun vyrobila společnost Siemens, infrastrukturu zajistila za více než devět milionů korun firma Hroší stavby Morava. Součástí dodávky dobíjecí technologie je i 28 mobilních dobíjecích stanic, které jsou určené především pro dobíjení přes noc nebo v servisu.
Tomáš Hüner za společnost Siemens řekl, že technologie zajišťují také měření a přenos dat do systému DPO. „Softwarová a hardwarová výbava dobíjecích stanic umožňuje vzdálené ovládání a automatické řízení procesu dobíjení, navíc je možné měnit i velikost dobíjecího výkonu,“ uvedl Hüner.

Nabíjecí ramena ve Valchařské ulici jsou třetím místem, kde se v Ostravě mohou elektrobusy nabíjet, a jsou nabíjecím uzlem s největší kapacitou. Další nabíječky už fungují u nádraží ve Svinově a v autobusovém depu na Hranečníku. Ještě na jaře DPO očekává dokončení domovské stanice až pro 18 elektrobusů ve vlastním areálu ve Vítkovické ulici. Stavba bude stát více než 36 milionů korun.
DPO měl k 1. lednu 2022 ve vozovém parku 294 autobusů, z toho 227 na stlačený zemní plyn (CNG) a osm elektrobusů. Na konci letošního roku bude elektrobusů 32, z toho bude 26 elektrobusů s průběžným dobíjením.

Chceme otestovat i provoz vodíkových autobusů, proto je ve vysoké fázi přípravy zakázka na vodíkové autobusy a na vodíkovou plničku. Je třeba totiž říct, že i CNG autobusy jsou stále vybavené spalovacími motory, i zemní plyn je vlastně fosilní palivo, není to úplně čisté,“ řekl ostravský primátor Tomáš Macura (zvolený za ANO).

Autor: DPO
Zdroj: ČTK