Asociace lesních mateřských škol (ALMŠ) chce více spolupracovat s klasickými školkami a jejich zřizovateli. Chce s nimi sdílet funkční řešení, jak podpořit pobyt a vzdělávání dětí venku. Konkrétní tipy, jak zajistit bezpečnost dětí nebo stravování mimo jídelnu, plánuje doplnit i do připravovaných učebních plánů pro školky. Plány nynní vypracovávají odborníci pod Národním pedagogickým institutem (NPI).

Modernizaci učebního plánu pro předškolní vzdělávání připravuje ministerstvo školství a NPI. Práce odborníků pod NPI začaly na podzim 2022, zástupci resortu avizovali, že v prvních školkách by se podle nového plánu mohlo začít učit od září 2024. Upravený učební plán pro MŠ by měl klást důraz na dovednosti dětí, jejich tvořivost, iniciativu a schopnost řešit problémy. Vzdělávací postupy by se měly více individualizovat s cílem pokroku jednotlivého dítěte podle jeho možností, informovala dříve za NPI Hana Splavcová.

Rámcový vzdělávací program bude mít další vrstvu, kde budou tipy z praxe. Tam vidíme, že můžeme učitelkám z mateřských škol dát spoustu konkrétních tipů, co a jak dělat venku. Posilovat tak chceme spolupráci s běžnými mateřskými školami, vzájemnou komunikaci a inspiraci,“ řekla předsedkyně asociace Tereza Valkounová. Cílem podle ní je mimo jiné to, aby děti trávily více času mimo budovu školky. Pobyt venku podle ní pomáhá k lepší psychické pohodě dětí, má pozitivní vliv na zdraví, posiluje odolnost a snižuje stres.

Asociace chce také poskytnutím informací a svých znalostí podpořit obce při zřizování nových lesních školek a lesních tříd při běžných školkách. Ulevit by se tak mohlo rozpočtům obcí i mnohde přeplněným školkám, které musí děti odmítat z kapacitních důvodů. Předsedkyně ALMŠ upozornila na to, že postavit zázemí pro lesní MŠ je výrazně méně nákladné než stavět nové běžné školky.

Lesním školkám stačí přístřeší typu jurty nebo maringotky, pro podávání stravy jsou od loňska speciální výdejny lesních MŠ. Stravování mimo budovu umožnila novela školského zákona a vyhlášky o školním stravování. Zvyšování počtu lesních školek by podle předsedkyně mohlo snížit množství dětí ve třídách běžných MŠ, a umožnit tak učitelům individuálnější přístup k předškolákům.

Některé obce lesní školky už zakládají. Dříve vznikly školky nabízející výuku a pobyt v přírodě například v obci Srbská Kamenice, ve Volarech a v obci Tehov ve Středočeském kraji. Lesní MŠ není spádová. Valkounová uvedla, že zájem o docházku do nově vznikající obecní lesní školky zatím vždy předčil její kapacitu.

Zájem o vzdělávání v lesních školkách v Česku podle Valkounové roste. Asociace nyní sdružuje 180 lesních školek, v nichž se ve školním roce 2022/2023 vzdělávalo zhruba 3500 dětí. Je to asi o dvě procenta předškoláků více než o rok dříve. V MŠ, sdružených v asociaci, pracuje asi 978 lidí. Počet pedagogů a průvodců v lesních školkách oproti loňsku vzrostl o asi devět procent na aktuálních 882. V lesních MŠ pracuje v porovnání s běžnými školkami výrazně více mužů. V lesních školkách to je asi 11 procent, v běžných školkách necelé jedno procento.

Autor: ALMŠ
Zdroj: ČTK