Správa železnic (SŽ) v období vegetačního klidu, tedy od listopadu do konce března, odstranila z blízkosti kolejí téměř půl milionu potenciálně nebezpečných stromů. Na údržbu zeleně v zimní sezoně vynaložila 323 milionů korun, informovala o tom SŽ. Podobná bezpečnostní opatření podle SŽ udělali také majitelé pozemků přiléhajících k železničním tratím.

Správa železnic (SŽ) v období vegetačního klidu, tedy od listopadu do konce března, odstranila z blízkosti kolejí téměř půl milionu potenciálně nebezpečných stromů. Na údržbu zeleně v zimní sezoně vynaložila 323 milionů korun, informovala o tom SŽ. Podobná bezpečnostní opatření podle SŽ udělali také majitelé pozemků přiléhajících k železničním tratím.

Za uplynulých pět měsíců odstranila SŽ 483.426 vzrostlých stromů, meziročně podobně. O více než 60 procent pak podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové meziročně stoupl počet dřevin, které vykáceli majitelé pozemků v blízkosti tratí na základě výzev od SŽ. Bylo to 14.829 přepočtených stromů, tedy dřeviny s obvodem kmene nad 80 centimetrů. Menší dřeviny se počítají jako půl přepočteného stromu a deset čtverečních metrů keřového porostu se rovná jednomu stromu. O rok dříve majitelé pozemků vykáceli 9169 stromů. SŽ také loni v červnu podepsala memorandum o spolupráci s největším vlastníkem pozemků v okolí železnice Lesy České republiky, díky kterému se podle Friebové zvýšil počet pokácených stromů o 2547.

K intenzivnějšímu kácení potenciálně nebezpečných dřevin v těsném sousedství tratí SŽ přistoupila po roce 2020 díky zjednodušení legislativy, která odstraňování dřevin upravuje. Novelizace zákona o drahách podle Friebové jasně definuje rizikové porosty. „Podle novelizovaného znění jsou stromoví a jiné porosty, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného profilu dráhy, stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy,“ řekla. Novela podle ní SŽ zjednodušila také vstupovat na cizí pozemky a odstraňovat tam rizikové porosty, pokud to po upozornění vlastník neudělal sám.

Úlohou SŽ je podle Friebové udržovat železnici bezpečnou. Státní organizace podle ní ale dbá i na to, aby přírodu a krajinu chránila. „Náhradní výsadbu realizujeme v rámci investičních staveb a dále také v souvislosti se společenskou odpovědností firmy,“ řekla. Ve spolupráci s Lesy ČR vybírá SŽ podle Friebové lokality vhodné pro výsadbu nových stromů. „Naši zaměstnanci pak realizují samotnou výsadbu,“ dodala.

Kácení nebezpečných dřevin v okolí železnice nerozporuje ani ekologická nezisková organizace Greenpeace ČR, uvedl její mluvčí Lukáš Hrábek. „Pouze chceme, aby to kácení bylo omezené na co nejmenší možnou míru,“ řekl. Podle Friebové se pracovníci zaměřili především na vytipované rizikové úseky. Odstraněný porost se podle ní následně využívá jako palivové dřevo nebo se z něj vyrábí dřevní štěpka.

Autor: Správa železnic