Tým českých a čínských vědců sekvenoval genom křenu selského a odhalil tajemství jeho charakteristické ostré chuti a zdraví prospěšných účinků. Zjištění publikovaná v časopise Nature Communications poskytují nové možnosti ve šlechtění a genetickém zdokonalení plodiny. O úspěchu informovala Masarykova univerzita.

Křen je známý svou ostrou chutí, která vzniká v důsledku rozkladu glukosinolátů na isothiokyanáty při mechanickém narušení rostlinného pletiva, například při strouhání kořene křenu. Sloučeniny s protinádorovými, protizánětlivými a antimikrobiálními účinky řadí křen podle vědců mezi superpotraviny budoucnosti. Šlechtění ale dosud komplikovaly chybějící detailní informace o genetické výbavě, tedy genomu křenu.

Výzkumný tým vedený Fej Šenem z Ústavu biotechnologického výzkumu Akademie zemědělských a lesnických věd v Pekingu a Martinem Lysákem ze Středoevropského technologického institutu CEITEC Masarykovy univerzity úspěšně přečetl genom křenu pomocí komplexní strategie sekvenování DNA.

Díky aplikaci pokročilých genomických technik jsme charakterizovali epigenomickou architekturu a trojrozměrnou strukturu chromatinu obou složek genomu křenu,“ uvedl Lysák. Sekvenovaný genom křenu otevírá podle odborníků cestu k jednoduššímu a rychlejšímu vylepšení nutričních a zdravotních vlastností křenu prostřednictvím pokročilých technik šlechtění. Zároveň prohlubuje porozumění genetickým a evolučním mechanismům, které se týkají nejen křenu.

Autor: Masarykova univerzita