Liberecký dopravní podnik (DPMLJ) bude poprvé dlouhodobě testovat v provozu MHD elektrobus. Na čtvrt roku si zapůjčil nízkopodlažní vůz od firmy SOR Libchavy, do kterého nyní montuje odbavovací zařízení, aby mohl s cestujícími co nejdříve vyjet. Novináře dnes o tom informoval náměstek primátora Liberce Jiří Šolc (ANO).

Vybrali jsme právě tento podzimní a zimní čas, abychom si vyzkoušeli, jak se elektrický autobus bude v podmínkách naší MHD chovat,“ řekl Šolc. Provozování MHD v Liberci je náročné nejen kvůli kopcovitému terénu, ale právě i kvůli počasí.

Elektrobus podle Šolce testují, aby mohli v budoucnu plnit emisní nařízení Evropské unie. „Od roku 2025 už minimálně čtyři takovéto bezemisní autobusy budou muset tady jezdit. A zároveň je plán, že od roku 2029 a dál podíl bezemisních autobusů bude muset být mnohem vyšší. A proto také věnujeme velkou pozornost tomu, jaký autobus vybrat, jak navrhnout systémy nabíjení, jak se to dotkne jízdních řádů a tak dále. Data, která získáme z provozu tohoto autobusu, jsou pro ty naše střednědobé úvahy nesmírně důležitá,“ uvedl náměstek.

Po Liberci bude jezdit 12,5 metru dlouhý nízkopodlažní autobus, který bude nasazován na různé linky i různě náročný terén. „Budeme to střídat právě proto, aby se vyzkoušely všechny profily trati jak ve špičkách, tak mimo špičku,“ řekl Šolc.

K nabíjení baterie elektrobusu využije dopravní podnik zázemí areálu tramvajové vozovny. Jedno nabíjení by mělo trvat osm až devět hodin. „Jsem dost zvědavý, jestli bude tento údaj platit,“ dodal náměstek.

Liberecký dopravní podnik provozuje 40 autobusových linek, pro něž má k dispozici přes 100 autobusů. Téměř 40 procent z nich jsou vozy s pohonem na CNG (stlačený zemní plyn).

Autor: Město Liberec
Zdroj: ČTK