Upozorňovat na dostupné ekologické výrobky a rozšířit počet prodejců ekoznaček chce v následujících dvou letech nová informační kampaň ministerstva životního prostředí (MŽP). Jejím ambasadorem bude fiktivní postavička pojmenovaná Ekolífek. Lidé se s ní budou moct potkat na internetu či v obchodních centrech.

„Našim hlavním cílem je, aby lidé dokázali jednoduše poznat výrobek, který je kvalitní a zároveň šetrný k přírodě,“ řekl ministr životního prostředí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Ekologické výrobky a služby mají nyní národní označení Ekologicky šetrný výrobek a Ekologicky šetrná služba či Ekoznačku EU, která je platná na celém území Evropské unie. O Ekoznačce EU podle ministerstva slyšelo asi jen 16 procent Čechů, letos přitom oslavila 30 let od svého založení, sdělil úřad. Zvýšit povědomí o certifikaci ekoznaček má podle něj proto kampaň s Ekolífkem.

Kampaň si podle ministerstva také klade za cíl zvýšit důvěru zákazníků v ekoznačky a snížit pochybnosti o jejich kvalitě. „V prvé řadě upozorňujeme, že ekologický původ výrobku není na úkor kvality a účinnosti, jejichž prokázání je také součástí kritérií certifikačního procesu,“ uvedl ředitel České informační agentury životního prostředí (CENIA) Miroslav Havránek. CENIA ekoznačky v ČR spravuje.

„Zdůrazňujeme, že námi udělované ekoznačky mohou získat jen výrobky a služby, které jsou opravdu ekologické během celého životního cyklu od výroby, přes užití až po recyklaci,“ dodal Havránek. Zákazníci podle něj někdy mohou najít i výrobky či služby, které jejich producenti za ekologické vydávají, ve skutečnosti ale nejsou šetrné k životnímu prostředí.

Kampaň bude upozorňovat na výhody ekoznaček rovněž výrobce. Certifikace jim podle Havránka může pomoci ve výběrových řízeních v případě veřejných zelených zakázek. O výrobky, které jsou šetrné k životnímu prostředí, je mezi spotřebiteli rostoucí zájem a certifikace by producentům pomohla získat nové zákazníky, dodal.

Autor: MŽP
Zdroj: ČTK